Sosiaalipalveluiden tukea etänä Lapissa

Monin paikoin Lapissa etäisyydet ovat erittäin pitkiä ja onkin hyvä, että monia palveluita on nykyisin mahdollista saada myös etänä. Kerromme tässä artikkelissa muutaman vinkin, kuinka Lapissa on mahdollista hyödyntää sosiaalipalveluita etäyhteyksien välityksellä.

Neuvontaa ja tukea

Jos elämä tuntuu raskaalta ja kaipaisit neuvontaa ja tukea, muttei sinulla oikein ole ketään läheistä, jolle puhua mieltäsi painavista asioista, tai jos sinusta tuntuu, että puhuisit näistä asioista mieluummin jonkun ulkopuolisen kautta, on neuvontaa ja tukea mahdollista saada myös erilaisten nettipalveluiden kautta. Palveluja on suunnattu monenlaisille ryhmille, mutta etenkin nuoret tuntuvat omaksuneen avun hakemisen netin kautta.

Esimerkkinä Sekasin-chat

Nuorille suunnattu Sekasin-chat on hyvä esimerkki siitä, kuinka neuvontaa ja tukea on mahdollista antaa netin kautta juuri silloin, kun nuori sitä tarvitsee ja juuri siellä, missä nuori tukea tarvitsee. Perinteisesti esimerkiksi nettikasinot, kuten SlotsIo netticasino, ovat käyttäneet nettichattia asiakaspalvelukanavanaan ja monet käyttäjät pitävätkin chattia parhaana yhteydenottokanavana sen nopeuden ja tehokkuuden ansiosta. Juuri tästä syystä chat soveltuukin erinomaisen hyvin myös erilaisille neuvonta- ja tukipalveluille etenkin alueilla, joissa etäisyydet fyysisiin palvelupaikkoihin voivat olla erityisen pitkiä ja omaa vuoroa voi joutua odottamaan. Kun nuorella on akuutti kriisi tai hän haluaa jutella tässä ja nyt, on chat monin tavoin lyömätön vaihtoehto.

Sekasin-chat tarjoaa siis nuorille keskusteluapua. Palvelu toimii valtakunnallisesti, eli myös Lapin alueen nuoret voivat ottaa sen kautta yhteyttä. Palvelun tavoitteena on tukea nuorten psyykkistä hyvinvointia ja auttaa heitä selviämään mielenterveyteen liittyvistä ongelmista. Toivon tarjoaminen nuorille vaikeasta elämäntilanteesta huolimatta on palvelun yksin tärkeistä tavoitteista. Chatin kautta pyritään ratkomaan niitä asioita ja ongelmia, jotka painavat yhteyttä ottaneen nuoren mieltä.

Chat on avoinna joka päivä ja se tarjoaa nuorille matalan kynnyksen ottaa yhteyttä mieltä painavissa asioissa ja haastavissa tilanteissa. Nuoret ovat yleensä tottuneita chattailijoita, joten chatin käyttö on heille helppoa ja luontevaa. Arkipäivinä chat päivystää kello 9-24 ja viikonloppuisin kello 15-24. Palvelua koordinoivat MIELI Suomen Mielenterveys ry ja Suomen Punainen Risti. Päivystäjät ovat alan ammattilaisia ja vapaaehtoisia, jotka ovat saaneet työhön koulutuksen.